آموزش نصب دوربین مداربسته

آموزش نصب دوربین مداربسته

آموزش نصب دوربین مداربسته

آموزش دوربین مداربسته، با نکات و قوانین مخصوص به خود همراه هستند، برای بررسی نکات مهم آموزش دوربین مداربسته آی پی می توانید مقاله زیر را مورد بررسی قرار دهید. همینطور یک سناریو در خصوص آموزش دوربین مدار بسته آنالوگ نیز برای اطلاعات تکمیلی در نظر گرفته شده است که شفاف سازی خوبی از تفاوت های موجود در دو مدل آنالوگ و تحت شبکه را فراهم می سازد.

آموزش دوربین مدار بسته، بخش تجهیزات

در بخش اول از آموزش دوربین مدار بسته، برخی از تجهیزات مورد نیاز برای راه اندازی عملیات نظارتی را معرفی می کنیم. تجهیزاتی که مورد استفاده می گیرد بر اساس نوع عملیات متفاوت خواهد بود. دسته اول، از تجهیزات مربوط به دوربین های مخصوص است که انواع مختلفی دارد و محیط پروژه و نیازهای مشتریان تعیین کننده، نوع مناسب دوربین ها هستند. دسته دوم از تجهیزات مربوط به دستگاه هایی است که به عنوان سرور مرکزی شناخته می شوند و مشهور به DVR، NVR و یا هر کلاینتی هستند. در نهایت نیاز به نرم افزارهای مخصوصی به منظور نظارت از طریق شبکه به صورت محلی یا به صورت بی سیم بر روی گوشی تلفن همراه، لپ تاپ یا کامپیوتر شخصی است. هر یک از برندهای نرم افزار انتقال تصویر برای گوشی و ویندوز یا مک را دارا هستند که با هم متفاوت هستند.. در صورتی که از دوربین آنالوگ استفاده شود نیاز به سوکت های اتصالی BNC است. بنابراین، کابل های ارتباطی بر اساس نوع دوربین تعیین و اجرا می شوند.

آموزش نصب دوربین مداربسته

آموزش دوربین مدار بسته آنالوگ

راه اندازی دوربین مدار بسته بستر آنالوگ نسبت به مدل های تحت شبکه متفاوت است. در این مدل از دوربین های مداربسته یکی از بخش های مهم، بسترهای کابل کشی و استفاده از کابل مرغوب تمام مس مناسب با دوربین های آنالوگ است باید به درستی صورت بگیرد و انتقال دیتا و تصاویر با وضوح بالا و از دوربین مداربسته به دستگاه ذخیره ساز، بسیار حائز اهمیت است.

 

برای اجرا دوربین های مداربسته آنالوگ نیاز به DVR است و تنظیمات منو DVR یکی از بخش های مهم از آموزش دوربین مدار بسته آنالوگ محسوب می شود. سخت افزارهای مورد نیاز برای دستگاه DVR باید به درستی مشخص شوند و به درستی انتخاب و نصب شوند.

چگونگی نصب و تنظیمات مناسب دستگاه DVR ، داکت کشی و کابل کشی برای نصب دوربین مدار بسته می بایست به دقت و با تخصص صورت بگیرد.

همچنین بخوانید:

قابلیت Cable Free Design در دوربین مداربسته تیاندی Tiandy

نصب دوربین مدار بسته آنالوگ

اولین گام، در آموزش دوربین مدار بسته آنالوگ، یافتن یک نقطه امن برای نصب DVR مرکزی است. نقطه ای که انتخاب می شود باید در فاصله درستی از دوربین های مداربسته باشد، در غیر این صورت میزان کابل مورد استفاده، بیشتر از حد معمول شده و علاوه بر هزینه زیاد، سبب افت کیفیت و نویز در تصاویر خواهد شد.

دوربین های آنالوگ نیاز به حداقل دو کابل دارند که یکی از کابل ها بسیار شبیه به کابل های آنتن خانگی ( کابل کواکسیال) هستند و دیگری نیز کابل مربوط به برق است. برقی که برای راه اندازی دوربین های آنالوگ در نظر گرفته می شود، از طریق آداپتورها تامین می شود و یک کابل برق تا دوربین کشیده می شود. وظیفه کابل کواکسیال است که اطلاعات و تصاویر را با بالاترین کیفیت ممکن و بدون نویز به DVR مرکزی منتقل نماید. یک سری سوکت های BNC نیز استفاده می شوند که اتصالات کابل به درستی صورت بگیرد.

 

همه مسیر گفته شده باید برای هر دوربین مداربسته تکرار شود و نیاز است که برای هر یک از دوربین های مداربسته کابل مستقل کواکسیال و کابل برق تا دستگاه کشیده شود. لازم به ذکر است که فاصله آداپتور تا دوربین نباید زیاد باشد و توصیه می شود که برای هر دوربین، یک آداپتور جداگانه نصب شود. همچنین کابل های کواکسیال و آداپتور در داکتی جداگانه از کابل های برق فشار قوی و یا هرگونه کابل دیگر باشند.

توجه داشته باشید اگر دوربین مداربسته ی بستر آنالوگ شما دارای منو OSD بود در صورت دارا بودن قابلیت هایی چون HLC، WDRو… با توجه به شرایط محیطی و نور، می بایست تنظیمات مورد نظر را از طریق منوOSD دوربین مداربسته خود اجرا نمایید تا تصاویر مناسبی به مشتریان ارائه شود.

نصب دوربین مدار بسته آنالوگ

پس از اینکه از اتصالات دوربین تا DVR مرکزی اطمینان حاصل شد، نوبت آن است که سیستم آماده بهره برداری اولیه شود و از یک مانیتور استفاده شود، مانیتور روشن و وصل شود و تصاویر مشاهده شود. توجه داشته باشید فاصله دستگاه DVR تا مانیتور، استاندارد باشد و از کابل مرغوبی جهت اتصالات آن دو، استفاده شود.

آموزش دوربین مداربسته تحت شبکه آی پی

در قوانین آموزش دوربین مدار بسته، تحت شبکه یک سری تفاوت هایی نسبت به مدل آنالوگ وجود دارد. مثلاً کابل کشی دوربین های تحت شبکه باید بسیار دقیق باشد. تنظیمات مربوط به دستگاه NVR و دوربین مداربسته آی پی می بایست مطابق با محیط و نیاز مشتریان صورت بگیرد. نرم افزارهای خاصی برای دوربین مدار بسته آی پس نیاز است که طرز کار با آنها بخشی از آموزش دوربین مدار بسته محسوب می شود.

 

 

آموزش نصب دوربین مداربسته

مراحل نصب دوربین مداربسته عبارت است از:

مرحله اول: تهیه نقشه نصب دوربین مداربسته

قبل از خرید و نصب سیستم مداربسته در هر مکانی نیاز است که از محل پروژه بازدید شود و نقشه نصب دوربین مدار بسته رسم گردد تا تعداد دوربین، امکانات مورد نیاز و مسیر کابلکشی ها مشخص شود. به این ترتیب در نقشه نصب دوربین باید به صورت دقیق جانمایی دوربین ها مسیر کابلکشی و محل استقرار دستگاه ضبط تصویر تعیین شود.

مرحله دوم: نصب دوربین مداربسته در نقاط تعیین شده

هنگام نصب فقط باید دقت کنید که انتخاب محل نصب یکی از حساس ترین مراحل نصب دوربین می باشد. چرا که اگر دوربین در نقطه مناسبی نصب نشده باشد، حتی اگر دوربینتان ویژه و دارای قابلیت های فراوانی باشد کارآیی آن پایین خواهد آمد. دوربین باید در ارتفاع و محلی نصب شود که بیشترین زاویه دید و کمترین نقطه کور را داشته باشد. همچنین باید به گونه ای باشد که سارقین نتوانند به راحتی به آن دسترسی پیدا کنند.

– اطلاعات لازم قبل از نصب دوربین:

هیچگاه دوربین را بر روی اجسام رسانا نصب نکنید. اجسام رسانا مثل فلزات جریان های مغناطیسی را از خود عبور می دهند که باعث ایجاد نویز در تصویر خواهند شد. همچنین طول عمر مفید دوربین مداربسته را نیز کم می کند.

مناسب ترین زاویه هر اتاقی جهت نصب دوربین مدار بسته معمولا کنج اتاق ها و محوطه ها می باشد. باید اطمینان حاصل کنید که دوربین مداربسته تصویر تمام ورودی‌ها و خروجی‌های اتاق را پوشش می دهد و همچنین نزدیک به پریز برق باشد.

اگر قصد نصب دوربین مداربسته در محیط بیرون را دارید، حتما در ارتفاع بالای 3 متر نصب کنید تا در دسترس عموم و سارقین قرار نداشته باشد.

بهتر است حتما قبل از عملیات کابل کشی امکان سوراخ کردن دیوارها را بررسی نمایید. چنانچه امکان سوراخ کردن دیوار یا نصب دوربین در محل مورد نظر نباشد بهتر است یک جای جایگزین پیدا کنید.

محل نصب دوربین مداربسته موقعیت مکانی نصب دوربین مداربسته

خانه       روبروی درب خروجی، روبرو پنجره و درب ورودی، پارکینگ، انباری ساختمان، پذیرایی، بالکن

مغازه      پشت صندوق، رو به قفسه های مغازه، درب ورودی

شرکت و اداره ها    وبرو آسانسور، درب ورودی و خروجی ساختمان، سالن انتظار، پارکینگ، اتاق کارکنان، راهروهای خروجی

واحدهای صنعتی    درب ورودی، سالن های تولید، انبار ها، اتاق ها، محوطه ها

توجه نمایید که نصب دوربین می تواند به راحتی یافتن یک محل مناسب، اتصال آن به برق و روشن کردن آن و سپس همگام سازی آن با برنامه تلفن همراه یا دسک تاپ باشد. اگرچه ممکن است برخی از آنها نیاز به دریل و سوراخ کردن دیوار داشته باشند، اما بیشتر دوربین های داخلی که ما با آنها سر و کار داریم برای نصب تنها به یک پیچ گوشتی احتیاج دارند.

جهت جلوگیری از ایجاد نقطه کور هنگام نصب و راه اندازی دوربین، مقاله نقطه کور دوربین مداربسته کجاها می باشد را مطالعه نمایید.

مرحله سوم: کابل کشی سیستم مداربسته

نوع کابل دوربین بستگی به نوع دوربین اینکه آنالوگ باشد یا تحت شبکه فرق می کند. در دوربین های آنالوگ اچ دی از کابل RG59 استفاده می شود و از این طریق اتصال بین دوربین و دستگاه DVR را بر قرار می سازند.

 

اما برای اجرای و نصب دوربین های تحت شبکه یا IP از می توان از انواع کابل شبکه مثل Cat6، Cat5 و Cat5e  جهت برقراری اتصال بین دوربین و دستگاه NVR استفاده می شود. همچنین در سیستم های تحت شبکه نیاز به تجهیزات خاصی همانند سوئیچ می باشد..

نکته:

البته امروزه یکسری کابل های POE وارد بازار شده است که کار انتقال داده و برق را به طور همزمان انجام می دهد. یعنی کابل برق و شبکه یکی شده است و نیاز به کابل برق نیست.

تمام تصاویر دوربین مداربسته درون هارد ی که داخل DVR قرار دارد، ضبط می شود. بنابراین؛ توصیه می شود DVR را درون محفظه قفل شده نگه دارید تا افراد غیرمجاز و سارقین نتوانند فیلم های ضبط شده را از بین ببرند.

مرحله چهارم: انجام تنظیمات

هر برند و مدل از دوربین های مداربسته دارای نرم افزار مخصوص به خود می باشند. البته برخی از برندها از جمله هایک ویژن دارای نرم افزار رایگان است اما برخی از برندها همچون سامسونگ نیاز است که به صورت جداگانه نرم افزار آن را خریداری نمایید. بنابراین قبل از خرید هر برندی حتما از فروشنده در این مورد سوال نمایید.

در بخش تنظیمات دوربین مداربسته می توانید زاویه دید، محدوده لاین کراسینگ، قابلیت شمارش افراد، فیلمبرداری هنگام حرکت و … را تنظیم نمایید.

جهت نصب و راه اندازی دوربین IP مقاله آموزش نصب دوربین دوربین مداربسته تحت شبکه را بخوانید.

بهتر است نصب دوربین مداربسته را خودم انجام دهم یا نصاب دوربین این کار را بر عهده بگیرد؟

پاسخ این سوال کاملا به توانایی شما بستگی دارد. اگر شناخت کافی در مورد دوربین مداربسته و تجهیزات  و همچنین مهارت لازم جهت کابل کشی اصولی را دارید، با اصولی که در این مقاله به شما گفتیم می توانید اقدام به نصب دوربین مداربسته نمایید. اما چنانچه مهارت کافی در این زمینه ندارید توصیه می کنیم برای افزایش عملکرد دوربین مداربسته و جلوگیری از به وجود آمدن نقطه کور در محیط کار نصب سیستم مداربسته خود را به یک نصاب حرفه ای بسپارید.

 

7 نکته مهم در نصب دوربین مداربسته

به طور خلاصه مطالب شرح داده شده در فوق را به صورت نکات مهم و کوتاه در ذیل اشاره می کنیم:

 

1) تصمیم گیری در مورد نحوه نظارت بر سیستم – تصمیم دارید سیستم خود را با استفاده از اینترنت نظارت کنید یا خیر

 

2) تعیین تعداد دوربین های مدار بسته مورد نیاز – برای رسیدن به تعداد صحیح از مشاوران و متخصصین کمک بگیرید.

 

3) موقعیت یابی دوربین های مدار بسته – پنهان یا مخفی بودن دوربین و همچنین حفظ امنیت خود دوربین

 

4) قرار دادن دستگاه DVR / NVR – ایمن سازی دستگاه ضبط ویدئو دیجیتال (DVR) یا ضبط ویدئو شبکه (NVR) بسیار مهم است.

 

5) تصمیم گیری در ارتباط با برق اضطراری و تهیه منبع تغذیه پشتیبان برای دوربین مداربسته و سیستم.

 

6) آزمایش سیستم دوربین مدار بسته – پس از اتمام مراحل نصب ، اجرای آزمایشی بسیار مهم است.

 

7) حفظ دوربین های مدار بسته – بهترین روش ها شامل تمیز کردن دوربین ها به صورت ماهانه برای از بین بردن هر گونه آلودگی و تعویض به موقع کابل های مورد استفاده، است.

تهران درب

تهران درب، وابسته به هلدینگ فانوس دیزاین، با بیش از یک دهه سابقه فعالیت درخشان در صنعت ساخت و ساز، آماده ارائه خدمات ساختمانی و دکوراسیون داخلی، به هموطنان عزیز و سازمان ها، شرکت ها و مراکز تجاری می­باشد.

مفتخریم به شما همراهان گرامی اعلام کنیم با داشتن نیروهایی مجرب و متخصص در بخش طراحی داخلی و اجرای پروژه های مسکونی گرفته تا طراحی داخلی دکوارسیون اداری و حتی دکوراسیون تجاری آماده خدمت رسانی به شما عزیزان خواهیم بود .

نوسازی داخلی ساختمان مراحل و انجام آن قبل از عمل دکوراسیون انجام می­شود و شامل خدمات ساختمانی، همچون: نصب درب ضد سرقت، ایزوگام، برقکشی ساختمان، تخریب ساختمان، دیوارکشی ساختمان، ساخت استخر، سرامیک و کاشی، سنگ ساختمان، عایق، قیرو گونی، لوله کشی ساختمان، نصب دوربین مداربسته، نمای ساختمان، کناف همچین اراته خدمات دکوراسیون، با مجربترین کارشناسان هلدینگ فانوس، همچون : آینه کاری ، دکوراسیون، سقف کاذب، نقاشی ساختمان، نورپردازی ساختمان، پارکت و لمینت، پنجره دوجداره، پوستر، کابینت، کمد دیواری، کناف، گچبری و گچکاری و … می باشد.

برای مشاوره و بازدید رایگان با مشاوران تهران درب در قسمت تماس با ما ، تماس بگیرید.

درب ضد سرقت تهران دور ، امنیت شما

 

دیدگاهتان را بنویسید